|
En årsung perleugle ble fanget med hjelp av sanglyd i nettplassen «Doble fuglekonge» natt til idag. Litt lenge siden sist for min del så veldig trivelig. Den var i svak kondisjon, og går nok dermed en usikker tid i møte. Perleuglebestanden svinger lokalt med bestanden av smågnagere, og i enkelte gnagerrike år kan den opptre nesten invasjonsartet. Det meldes om "en del" perleugle nå i innlandet, så kanskje dukker det opp flere i nettene. Forhåpentligvis greier dagens individ å fange en de mange vånd på øya, bare ikke de kose-våndene vi nå nesten kan håndmate ved hytta og på nettrunden. En svartstrupe hunn ble fanget i "Plassen"-nettet i dag. Veldig sjelden vi ringmerker arten, men det har vært en økning i antall observasjoner på Store Færder og i Sør-Norge det siste tiåret. Vi kjente arten tidligere i Norge som Saxicola torquatus, men dette vitenskapelige navnet er i dag forbeholdt «svartstruper» som hekker i Afrika sør for Sahara. I Europa har nå svartstrupe det vitenskapelige navnet Saxicola rubicola, og utbredelsen er fra Middelhavsregionen i sør til Norge hvor den hekker i lite antall langs kysten fra Agder til Trøndelag. En økning i antall hekkepar er rapportert i år. Kalde vintre i Nordvest Europa reduserer antallet svartstruper som observeres og som hekker i Norge. Den sydøstlige stormen «Amy» har fullstendig ødelagt båtbukta vår, og et titall flere tonn store steiner ligger nå i havneløpet der vi tidligere fortøyde stasjonsbåten. Det blir dugnad for å rydde deler av dette i morgen tirsdag og på onsdag. Magne og Terje kom ut i dag for å vurdere situasjonen, og Magne var raskt i gang med å bore boltehull i steinene som må flyttes. Hei,
En 13. oktoberdag med lett skydekke og svak nordlig er fint trekkvær med muligheter for mye fugl. Det er dog fortsatt litt for varmt med 11 grader kl. 06.00. Den riktige trekk-kulda kommer vist først mot helgen. Satte på perleugle-lyd i går kveld, og fanget et individ etter passert 24.00 så den kommer i ringmerkingsoversikten for i dag. Den hadde null i fett og liten brystmuskel, så i veldig svak kondisjon. Den fikk 2 oppdelte, usaltede reker samt litt knust røkt pølse, og dette spiste den villig. Hadde dessverre ikke mer relevant kjøttmat å by på. En svartstrupe ble fanget i plassen nettet midt på dagen. Flere ble observert i våres, men det er jo svært sjelden vi ringmerker arten. Gikk førsterunden veldig tidlig pga. av mulighet for mye gjerdesmett, og det var igjen lurt da det ble 23 stykker. Det var en god del fugl i buskene i tussmørket på morgenkvisten, så nett forbi blåmeis forble lukket. Det var også greit fordi andre runden endte med ca. 80 fugl, og de fleste nett måtte sperres. En vrien og lett stressende ringmerkingsdag endte med 152 merket fordelt på 20 arter (fuglekonge 18, gransanger 2, trekryper 8, gjerdesmett 47, grønnsisik 3, brunsisik 1, blåmeis 13, munk 2, rødstrupe 15, grønnfink 9, dompap 4, bjørkefink 5, bokfink 1, sivspurv 1, svartstrupe 1, kjøttmeis 2, svarttrost 11, måltrost 5, rødvingetrost 3 og perleugle 1). Magne og Terje kom ut ved 12-tiden for å starte opp rehabiliteringen av båthavna. Det blir et par spennende dager nå med steinhaling sammen med skjærgårdstjenesten. Terje dro inn igjen utpå dagen, tok en ukontrollert salto til sjøs i båtplassen vår på Sandøsund og kommer ut igjen i morgen tidlig sammen med Geir Inge. Vennlig hilsen Magne og Hans Erik
0 Comments
Leave a Reply. |
|
RSS Feed